Thursday, May 24, 2012

pengorbanan dalam dakwah Rasullullah

pada petang nie..seperti biasa hobi ana membuka FB sambil membaca buku ilmiah...hehehe..semoga hobi nie kekal berterusan..heheheh

jom ana nak bawa sahabat sekalian mengenang dan memuhasabahkan diri kita masing2 tentang pengorbanan Rasullullah dalam dakwah baginda untuk menyebarkan islam.

Dalam artikel ilmiah yg ana telah baca iaitu: Munib al-Azdi r.a bercerita semasa zaman jahiliyah dahulu, beliau pernah melihat baginda rasullulah s.a.w telah menyeru iaitu "wahai sekalian manusia ucaplah lailahaillallah(tiada tuhan melainkan Allah) dan kamu akan berjaya.!"

Selepas sahaja Rasullullah berkata demikian dengan kurang ajarnya ada sebahagian yg telah meludah ke wajah baginda., dan sebahagian yg lain melemparkan tanah kepada baginda dan tidak kurang juga ada yg memaki baginda. dan sangat menyedihkan hal ini berlaku separuh hari. sungguh kurang ajarnya manusia pd zaman jahiliyah ini.
lalu datang seorang gadis kecil yg membawa kendi lalu mebasuh wajah dan tangan baginda. lalu baginda bersabda" wahai puteriku, jangan risau akn bapamu ini akan dibunuh atau dihina."..Subbahanaullah...begitu sucinya pengorbanan rasullullah dalam menegakkan agama Allah...dan betapa malunya kita kerana ada diantara kita yg masih bergelumang dengan maksiat dan tidak berusaha untuk menjadi muslimat dan muslimin yg sejati.

Ayuh bangunlah dalam menegakkan kebenaran..kerana telah terbukti Rasullullah dalam menyebarkan dakwah baginda ....Ayuh bangkitlah..terutamanya diri ana....
ayuh sahabat2 sekalian...


No comments:

Post a Comment